Aug 31, 2008

Loghat Negeri Perak

Senarai loghat cakap orang Perak.

1. Ate = (habis tu/abis tu)
2. Bolen = bogel
3. Bantei = hentam/pukul/belasah
4. Bertohor = berlapar / menahan diri daripada makan
5. bengkin/bengkeng/bengken = garang
6. Bulor = luntur/lusuh
7. Bejeghaib = mcm hampir2 melekat
8. Biut = degil
9. Besit = sebat
10. Ngelewor - Terumbang ambing kekiri ke kanan
11. Meraban Teben [Reyben Teyben] - Tak Tentu Arah
12. NGELENYOR - GATAI Mengedik atau pun ngadaƂ²
13 perok - JAKUN ATAU TAK PERENAH TENGOK BARANG
14. toben - tua bangka
15. nyeghogin - tersenyum sorang diri
16. mentekedaghoh - MAKAN
17. Meroloh - Tidor
18. Kumbo - punggah barang-barang
19. Dedor- demam
20. Yangat = minuman paneih (tea, kopi, melo, neskepe dll)
21. Tengin- bodoh
22. Rhodok - tak tentu arah,yang bukan-bukan
23. Auta - Pembohong
24. Telagoh - berkelahi
25. Megchechor - Cicir
26. Libang Libu - x tentu arah
27. thereban - Buang
28. Tembok - tepi jalan tar
29. Nga - Mengail
30. Ngelat - tipu
31. Suh - senyap sunyi
32. Hangat Pijo - panas
33. Tagan - suatu alat yang digunakan untuk menang
34. Ngelupor - mengelupur
35. Kendian - kemudian
36. Tehnang - Aim
37. Ghebor - Selimut
38. Semedang - Selalu
39. Cat Ci Bo - pepatung
40. Labun - Tipu
41. Tak Sior - tak nak
42. Dabei - beg duit
43. Beda'ah - Tipu
44. Kulu Kelo - kesana kesini
45. Ngocah - usik-usik
46. Seloroh- gurau
47. Tuang - ponteng
48. Mengeligih - kesejukan
49. Jongket - gatal
50. Bengkeng - garang
51. Bertohor - berlapar
52. Getik - menyampah
53. Leboh - dah pergi
54. Meletun - Melatun
55. Tumpo - mati
56. Tak Mandang - tak ada
57. Gelor - panggilan
58. Teman - saya
59. Kume - saya
60. Kome - mereka
61. Mike - kamu
62. Mengeteh - lepak minum ngan kawan2
63. Senayan - isnin
64. Ayor - air
65. Nyior - buah kelapa
66. Terkalin - terbalik

Takat ni dapat saya himpunkan. Kalau ada yang nak menambah atau ada kesalahan bagi le tau kat teman yer.

2 comments:

Anonymous said...

klau mcm ni kena lah buka blog krasz ni ari2 nk blajar bahasa perok...

nora said...

ambooi mike...
bulan pose nii..pekene ayor nyior harus sedap gamaknye yee..
kalo dak...mauu tumpoo...
paneeehhh memanjang...
(beno ke temen cakap niii?)

hariituu kome kata nak blnje ngeteh..ate...x jadik lee yeee..?
x pe..teman tunggu lepeh raye..


(ha ha ha...cayalaa abg krasz..
disebbkan kamus bahasa abg tuu nora berjaya bercakap bahasa perak..dah 26tahun x pernah pun cakap macam niii... :)