Apr 21, 2011

Angkat Tangan Macam Saya.

Isnin ( senayan kata org Perak )
Tepat jam 5:45 petang waktu Ipoh Barat.
Tarikh : 18 haribulan Empat tahun ini.

Kita flash back ke tarikh 17 haribulan tahun ini jugak time lepas isyak.

"Yop moh le ngeteh, ape d rhonjang dok rhomah" Lan Rxz memanggil mengajak ke kedai Jande ujung kampung. Aku mengikat ketat kain pelikat aku naik motor RXZnya.

"Lorr yop tutup pulak kedei jande, ape kate kite ke rhomah Drani dulu boleh ngajak die naik ke Cameron Highland" Lan RXZ membuat cadangan gila.
"Kamu gile Lan memalam naik Cameron, teman udah le makai kain pelikat duit pulak tak mandang, sekupang pun tak de" Aku berdalih bukan kerana tak nak pergi tapi risau di FIRE dek orang rumah aku. Lebih pukul 12 malam aku balik siap laa aku...

"Assalammualaikum, Drani ooi Drani" aku bersama Lan bersahut2 memberi salam.

Waalaikummussalam " suara perempuan menyahut dari belakang kami.

Aku memaling kepala perlahan2. Tika itu paras aderalin aku naik memuncak. Otak memberi arahan pada kaki agar cepat berlari tapi aku kaku, aku lihat Lan cabut langkah seribu, Aku kuatkan semangat aku angkat kain pelikat tinggi2 aku hayun langkah. Beberapa langkah kemudian aku terjatuh tersadung batang cakul. Muka tesembam ke tanah, darah (skit je) keluar dari mulut kerana terhantuk batu. Aku bangun perlahan2 di bantu oleh perempuan itu.

"Makcik ooii ngape makai telekung, teman ingatkan ......., kecut teman". Aku mengelap darah.
"Makcik baru balik dari suro, Yop ni pun lemah benor semangatnye"...

Itu yang buat aku ber MC ... Itulah Flash back teman..( pinjam ayat dari filem........kome tau kan).

Anak sekolah, Orang Rumah aku bekerja, cukup sunyi aku rasakan tinggal seorang. Nengok TV boring tak de langsung cerita yang menarik minat aku. Jam baru pukul 5 lebih aku ambik keputusan keluar rumah menuju ke sekolah anak, kot2 ada member2 datang awal boleh la bergebang sementara menunggu anak keluar sekolah.

Sampai di sekolah, tak seorang pun ahli kaum bapa sampai. Aku park EX5 tepi pondok pak guard. Aku membetulkan kedudukan supaya membolehkan aku nampak dari jauh kelas anak teruna aku. Cikgu sedang rancak berceramah, sesekali kedengaran suara tawa kelas.

Aku lihat seorang demi seorang mengangkat tangan tapi berbeza caranya. Alahai gaya si Ucop Wilca dalam filem Hantu Kak Limah Balik Kampung.!!!!

Satu Kelas tu mengangkat tangan berpusing, Cikgu yang tadi nampak serius dah mula ketawa. Aku apa lagi ketawa sampai keluar air mata... Begitu hebatnya penangan Mamat Khalid...

No comments: