May 2, 2011

Kenapa Aku Masih Di IPOH.


Dari aku lepas SPM sampai lah sekarang dah ramai kaum kerabat dan kawan2 aku asik menanya soalan ini. Aku pun tak paham la kenapa korang suka sangat aku keluar dari Bandar Ipoh. Bagi aku Bandar Ipoh ialah the best place on earth. Semua keperluan aku ada di sini. Bagi aku mereka sebenarnya tak mengerti IPOH. Aku penah merantau bekerja di luar Ipoh, Tapi keadaan nya tak sama. Jiwa aku kosong di sana.

Kata mereka “ Ko ni nak duduk bawah ketiak Mak”. Part ni korang paling silap dalam dunia masyarakat penyayang. Aku tak nak berjauhan dengan Mak aku sebab :-
-         Aku sayang Mak/Bapak aku.
Korang semua tak sayang Mak kot ?? sebab korang sanggup duduk berjauhan ngan Mak korang. Napa ?? Takut Mak korang control ke ?? Macam mana kalau mak korang demam/sakit ?? cukup ke sekadar menalipon menanya “ Mak dah makan ubat?”.
-         Masakkan Mak aku.
Yang ni reason aku paling kuat. Kalau di suruh Chef terkenal dunia lawan memasak ngan Mak aku. Dari bau masakan je Mak aku dah menang. Jadi bodohlah aku berjauhan dengan Mak. Pada aku Mak dan Isteriku adalah tukang masak paling hebat dalam dunia ni. Tak caya ?? Korang tengok la badan aku sekarang.
    
Kata mereka “ Kerja apa ko leh buat di IPOH ?”. Islam korang tak cukup kuat bagi aku. Rezeki datang dari ALLAH bukan dari mana tempat korang duduk. Korang tau kan Ulat yang dok dalam batu pun boleh hidup. Aku tak nafikan peluang pekerjaan di IPOH terhad. Tapi pada aku itu bukan alasan utama membuat korang merantau mencari kerja di luar IPOH, itu tandanya korang ni jenis PEMILIH. Perkerjaan itu mestilah halal, insyaallah ALLAH akan turunkan rezeki bagi kamu.

Kata mereka “Boring la IPOH tak Happening”. Aku tak perlukan satu Bandar yang penuh dengan hiburan seperti konsert artis2, kelab2 malam dan macam2 lagi bentuk hiburan yang melalaikan dan menghabiskan duit. Stail aku berhibur simple je bawak anak2 pergi padang permainan ataupun lawan Street Fighter (Sony Play Station) dah cukup menghiburkan. Nak tengok konsert artis2 kat Youtube malambak ada. Karoeke pun aku tak masuk, Kelab malam lagi la…

Kata aku pada mereka “IPOH tak Jem”. Sebut jem orang IPOH tentu ingat roti dan jem tu je, Istilah jem atau kesesakan jalan raya tak wujud di IPOH. Kita boleh memandu secara santai dan tak perlu tergesa2 seperti di bandar2 lain. Parking kereta senang. Yang aku tak tahan bila plet2 kereta dari luar yang masuk IPOH ni bila memandu sungguh kurang ajar!!.

Ikutkan banyak lagi sebab2nya tapi aku rasa cukup la takat ni, mata aku pun dah ngantuk sangat ni…… aku sambung la bila mood dtg balik..

3 comments:

ALoNa CintamaniszLite said...

Ye laa..kalo part Traffik Jam ni...mmg tak tahan laa, kan..
Buang masa je betui kat tengah2 jalan tu..ish..

Sy ni..dh bermastautin di Taiping (sbb suami org sini dan bekerja di sini) bila sekali sekala ke KL dan terpaksa mengharungi kesesakan lalulintas..ntah laa..terasa sygnya masa dibazirkan bgitu sj.

Satu lagi kelebihan bila dok dkt2 dengan umah mentua ni...tak perlu nk bersesak2 kat jalanraya balik kg terutama ketika nk menyambut aidilfitri..hehe..
Jimat petrol...jimat tol..mak pak mentua boleh kita tgk2 kan setiap hari.
Kg sy pulak kat Pahang..skang ni dh boleh balik ikut Cameron Highlands aje..huhu..best betui..

Azura Mendezz said...

Entahnyer la erk..bukan xsayang mak bapak...tp mungkin sebab jiwanya mmg nk merantau dr sekolah dulu..
2 yg smpi skrg jd anak rantau kt ibu kota ni.. =)

Che'Gu Fazli said...

Teman setuju sangat dengan post ko Yob. Teman org Kelantan tapi ok apa dok Ipoh. Drpd teman keja kat KayEl tu. Naik penin kepala dok bersesak hari2.