Mar 10, 2010

Albert Mencapai Cita2Nya Part 2

Bulan ke-2 persekolahan, Guru kelas menukarkan tempat duduk aku jauh dari Albert. Aku cuba membantah tapi hanya berani takat menunjukkan riak muka sahaja. Albert dan beberapa rakan lain diarah duduk di belakang kelas, aku pula terpaksa berpindah duduk dihadapan meja cikgu sebelah pintu masuk kelas. Tempat yang amat lah aku tak suka.

                                        ~~~//~~~~

Satu pagi di hadapan pintu masuk sekolah(kami panggil gate beso), hari masih gelap aku melihat Albert tunduk sambil kaki nya menguis tanah. Kadang2 menendang angin lagaknya. Albert mencari sesuatu aku fikir.

"Cari apa ?". Aku menegur.
"2 kupang titik(jatuh)". Albert berkata lemah tanpa memandang aku.

Albert jarang ada duit belanja sekolah. Selalunya Albert membawa bekal.Duit yang ada pun hanya tambang sekolah. Time aku sekolah, 20 sen dah kira besar gak nilainya. Macam2 boleh dibeli di kantin sekolah. Nasib baik kalau main Tikam-Tikam kedai Uncle Tan belakang sekolah mau untung seringgit dua. Mana tak gelabah si Albert.

"Rileks la Bert". Tiba2 Ali Ta muncul menepuk bahu Albert.
"Tak boleh, nanti mau balik duit bas tak cukup". Tinggi suara Albert.
"Karang cari la, hari ni si Loh Panjang jaga, dia tak suka kan ko, mesti dia tulis nama ko". Aku berlalu meninggalkan Albert menuju ke Perhimpunan pagi.

ESOKNYA..

"Balik jalan kaki". sengih Albert.

Aku terlupa pasal Albert. Dia tak pulak nak mintak tolong atau nak meminjam duit. Itulah Albert segala kesusahan sendiri dia tanggung sendiri. Kesian Albert menapak balik, aku rasa ada dalam 10km la rumah dia.

Seperkara lagi aku tak penah lupa pasal Albert ni pasal jadual waktu pelajaran. Dah la tak tau membaca, menjadi satu masalah besar Albert untuk membawa buku pelajaran ke sekolah. Jadi Albert main hentam ikut suka hati dia. Selalu kena sound dek Guru.

Bila mula matapelajaran, rakan2 lain akan memandang Albert. Tunggu, tengok gelagat Albert. Ternanti2 buku teks apa yang akan Albert keluarkan. Selalunya memang salah. Matapelajaran Matematik Albert keluarkan bulu teks Sains. Kena gelak Albert. Guru kelas pun senyum.

Aku pun pening fikirkan idea macam mana nak tolong Albert. Memang payah nak tolong orang tak reti membaca. Aku refer pada Tok aku, Tok aku cakap "Setiap orang ada minat yang melekakan". Aku fikir2 ..

Yess !!! aku dapat idea. Malam tu aku buat Jadual Waktu khas tok Albert. Setiap matapelajaran aku tandakan dengan WARNA. Warna merah untuk Matematik dan kemudian nya aku lekatkan kertas merah pada buku teks Albert. Warna hijau untuk Sains dan lain2 lagi..

Albert memang suka mewarna.. Albert ada bakat dalam bab ni. selalunya matapelajaran Lukisan  bab mewarna Albert la buatkan untuk aku... Hahahahah dah pecah rahsia aku.. Sorry Cikgu !!!!!!

Bila mula matapelajaran Matematik, mata mula memandang Albert. Albert dengan gaya selamba garu2 kepala dan dengan pelahan keluarkan buku Matematik. Albert angkat tinggi buku teks Matematik, Albert tayang pada rakan2. Albert senyum .....

Sambung...........

2 comments:

Lifesaver said...

x sabar nak tau pengakhiran

sharamli said...

kawan2 albert da xleh gelakkan die sebab salah buku lagik kan?