Aug 13, 2009

Cucu vs Anak

Musim Demam datang lagi...

Ketiga2 anak aku mengambil turn pas sorang2 demam. Minggu lepas Akak demam, aku kuarantin kan dia di kampung 3 hari. Seronok Akak dapat balik kampung. Kat sana Opah dan Atuk nya ikut saja kata Akak. Dah terbalik budak kecik lak macam bos. Nak makan apa, apa saja akan diturut oleh Opah dan Atuknya. Yang aku geramkan time aku kecik dulu nak mintak sekupang pun dah beso biji mata bapak aku. Bila cucu dia mintak seringgit, 2 ringgit dibagi nya. Ade ke patut ?

Sayang cucu melebihi sayang kan anak.

Mira baru darjah 3 dah 2 kali Atuknya tuko kan Handphone. Aku nak dapat talipon mainan dulu pun payah terpaksa pulak aku mengadu kat Opah. Ok la Adil la tu kan.

Mira dah 2 buah basikal Atuknya belikan. Aku dari kecik sampai sekolah menengah kongsi basikal ngan adik aku.

Aku marah Mira malas nolong Ibunya. Aku pulak kena marah ngan Opahnya...
"Budak tu kecik lagi, kamu tak nak buat .. kang mak buat". kata mak aku ngan suara tegas.

Aku bagi Mira belanja sekolah RM3. Opah nya kata tak cukup, Opah nya tambah lagik RM1.
Aku dulu di bagi 40sen je. Mintak lebih kang ..... siaran radio takde on off berkumandang...

Opah n Atuknya kemana pergi, balik gerenti bermacam2 barang dibeli bagi Mira. Aku dulu dapat la kopok Chikedi je.

Mira dapat keputusan exam yang sedikit tak memberangsangkan. Opah n Atuknya boleh kata "pandai cucu Opah".. "ambik ni......". Aku pulak tali pinggang aku dapat dari Abah.

Aku soh Mira belajar Puasa. Tengah hari dia makan.. Aku sound. Aku kena balik.
"Nak munuh anak ke kamu,budak tu kecik lagi"....
Aku dulu baru nengok peti ais je " AAAAAA berani bukak le".

Mesti UOL's pun mengalami keadaan yang sama ngan aku kan. Jangan kecik hati, nanti anak kita dah beranak nanti, kita akan menjadi seperti itu. Percaya lah.

9 comments:

SuFy said...

hurm, skrg semua anak manja..sufy smpat juga merasai tu semua...hehe..bestnya kenangan dulu...

DaliaLiyana said...

errm..camner ek nak komen...sbb dalia lum kawin lagi...hehehe...
tp dalia rase skang ni budak2 ni sume manje2..lemak2 belaka...hehehe...

Tukang cerita said...

Samalah......
sy marah anak,tak pukul pun,, abah sound..
'jangan di marah2 anak tu, dia kecik lagi, bukan faham apa...'

macam dia lupa plak dolu2 dia pukul saya ngan batang ubi kayu...sampai berbirat2..
huhuhuuuu...sangat tidak adil...

suezensuzanna said...

yeah..betul...nnt anak kiter beranak..mesti jd mcm tuh jugak...hurmmmm

Ivy Metaga said...

mmg best dapat bermanja dgn datuk dan nenek semasa mrk masih ada...=)

ustazah dyLLa said...

btui3x...bile sy tny mak sy kan nape manjekan cucu2nye, dia jwb
"anak org xsama mcm anak sendiri"...dia smbung lgi..."anak orgni bile kta marah,pe kata mak ayahnye..."...

bgusnye mak n abah sy...bile sy nk rotan anak2 buah, mulaa laaa radio berkumandang...hahaha...

tp ape2 pun i mmg JELES ngn anak2 buah i...xkuasa tul

Monkey D Luffy said...

hahahaha

siapa suruh ko nak lahir zaman dulu kaa

Bapak said...

memang lain benor sayang atuk & nenek kepada cucunya.

Bapak yang baru 3 bulan belajar jadi ayah ni pun dah nampak, kalu pasal Khalish, baik ayah mahupun ayah mertua Bapak, apa saja pun bole.

biarlah, dah lumrah dunia kot, nanti sampai masa kita jadi atuk (insyaallah...), cam tue jugak gayanye kot..heheh

Mucuk Shomot said...

masa time kakak n abg mucuk dorg memg kena cmtu lew.. tp time mucuk xde..maklum le ang bongsu.. tu yg mucuk ni, hak3..