Jan 14, 2010

Tak Minta En3 ni Difahami...Part 2

Sambungan dari Tak Minta En3 Ini Difahami..

2 org memahami...

Seorang Wazir dari Puak Benar Lazim datang melawat Kampung Terpilih. Kedatangan nya tanpa sambutan dari 13 itu. Seperti biasa 13 itu meneruskan kehidupan, mereka hanya berbisik2 sesama mereka menyatakan rasa kurang senang. Riuh la suara Panglima 1 melayan aka membodek Wazir itu. Ketawa berderai2 sejauh berbatu2 boleh kedengaran. 11 itu hanya memasang telinga jikalau ada berita menyentuh adat perang mereka.

Petang itu waktu tepi bumi Kampung Terpilih....
Semboyan gencatan senjata dibunyikan. Ada perhimpunan tergempar petang hampir senja akan dilangsungkan. 11 itu sedikit gusar tapi nyata sedikit gembira mungkin ada keramaian makan2. Sudah menjadi lumrah 11 pasti kan hampa, tiada acara membesar perut. Wazir datang tangan kosong lagi pun Kampung Terpilih tiada sumber alam untuk disajikan pada Sang Wazir.

Waktu menghampiri petang pasti nya para Panglima tidak mengetahui desas desus keramaian tanpa tampalan berita di pokok Rumbia berhampiran mesin peniru, ataupun titah Sang Maharaja tidak akan di gemari 11 itu. 1 itu dapat merekodkan beberapa khabar berita yang dibawakan oleh tiupan angin ke telinga nya. "Keramaian2 cakap cakap ... tinta atas palma serah pada Sang Maharaja tapi apa pelakuan takda". "Cakap2 pas tu 11 kita balik yang kena titah perintah, Panglima kita takde mulut ke, terima bulat2"?? 1 itu hanya mendiam seraya menyia kan saja. Memang ada benar nya sudah dari azali begitu. Tak kan 1 itu nak mempertahankan Panglima di depan para sahabatnya. Sah 1 itu akan di anggap pengkhianat. 1 itu merasakan diri nya bagaikan tiupan lalang, meliuk ke sana meliuk ke sini mengikut angin.

Perhimpunan mendapat permit Maharaja di langsungkan terlewat beberapa ketika di sebab kan beberapa Puak Benar Lazim cuba mengambil kesempatan memerintah 2 itu melakukan kerja berat. Mungkin Puak Benar Lazim risau kan perhimpunan itu lantas menghantar pengintip memasang telinga mahu mendengar perkataan 11 itu tentang mereka. Wahai Puak Benar Lazim, tahukan anda 11 itu tak kan bercakap kalau perhimpunan itu lebih dari 5 orang. !!!. Ini bagaikan perjanjian 11 itu walau 11 itu tidak pernah berjanji mulut. Perjanjian melalui gerak mata difahami 11 itu sesama mereka.

Panglima 2 memulakan perhimpunan, 11 itu berselerak duduknya senantiasa dalam ber"Jaga". Terlalu banyak isu2 di pertengah kan. Sesekali Wazir menyampuk tanpa di pinta. Isu merehatkan diri tak di gemari 11 itu. Apa guna nya kalau di suruh merekodkan rehat di masa hadapan jikalau akhirnya rehat itu terbatal. 11 itu mempunyai bawahan, 11 itu memberitahu bawahan rehat nya bila bulan tengak di kepala dan kemudian terpaksa menghampakan harapan bawahan, matahari sepi jatuh tak dibenarkan, bintang muncul kaki langit pun tak dibenar kan abis nak tunggu matahari tegak di kepala baru dibenarkan rehat ?? Masa itu, apa 11 itu hanya boleh lakukan duduk dalam khemah...Isu Tok Bomoh memberi cuti memang tak diambil kira. Tapi adakah Kampung Terpilih boleh menolong Puak Benar Lazim tika mereka bergumbira  dan Puak Benar Lazim tak boleh menolong Kampung Terpilih ?? Panas dalam kesejukan tiupan bayu laut 11 itu.

Wazir berjanji akan membawa 13 itu ke Pekan Seberang. Nak menjamu lempeng keju. Tampak gembira 11 itu. Takde pun 11 itu paham, cakap adalah perkataan yang sangat manis. Panglima 2 seronok agaknya berbicara, Panglima 1 duduk di belakang Wazir penuh khusyuk diam. Pengikut setia Panglima 2 agak kurang senang nampaknya menanti suara Panglima 2. Bagi 1 itu Panglima 1 gagal mejalankan titah perintah Sang Maharaja Panglima 2 merebut peluang. Syabas Panglima 2 !!!!. Tapi awas hati2. Panglima 1 melawan mengikut peluang mendatang. 1 itu pasti akan menyokong Panglima 2 tapi Panglima 2 akan memberi anugerah ?? Bukan anugerah di harap cuma persefahaman mempertahankan nasib 11 itu adalah penting. Anugerah tu Panglima 2 kurnia dalam diam dah laaaa....

Sambung...