Dec 13, 2008

Masak Lemang

Hari Raya Haji baru2 ni, aku sefamily bersama dengan family Paksu aku dipertanggungjawab oleh datuk aku tok memasak lemang. Nak harapkan Tok aku dia dah tak larat cuma dia boleh supervise jer. Elok jugak Tok aku menurunkan ilmu memasak lemang. Ni la kali pertama aku terbabit secara serius kalau tak dulu takat mengada2 je. Kerja pertama cari buluh lemang, arrgghh paling payah so upah bebudak kampung tebang buluh belakang kampung. 

PC070002 PC070003

Siapkan tempat membakar koje Paksu aku. Dia expert. Basuh pulut pun Paksu aku expert bukan senang, mata nak tajam kena perhati betul2, buang hampas n kot2 ada ulat pulut.

PC070029 PC070035

Memasukkan pulut dalam buluh tu kerja orang perempuan. Yang ni pun bukan senang nak kena ada skill jugak. Kalau tak nanti pulut dalam lemang tu tak rata. Anak2 aku pun sibuk la nak menolong.

PC070030 PC070034

Sambil tunggu diaorang siap memasukkan pulut aku menghidupkan api. Part ni aku suka sangat.

PC070039 PC070040

Pekena kopi O Che Nah nunggu Maksu masukkan santan.

PC070041 PC070046

Yang paling susah part ni la. Membakar. Api tak leh besar sangat dan terlalu dekat dengan batang lemang. Kena buat 2 bahagian api. Satu api besar supaya cepat jadi bara api. Bara api tu kemudian diletakkan dekat dengan buluh lemang. Mau pengsan wehh... kena asap.. panas lak tu.

PC070053 PC070056 PC070057 PC070063

Pas beberapa jam bermain api, lemang pun masak. Apa lagi makan time!! Makan bersama rendang tok dan rendang ayam (resipi ni Tok lum kasi aku). Best makan tengah panas.


4 comments:

Kapten Luffy said...

dah pandai nanti boleh buat bisnes ye tak.

Anonymous said...

Abg..best gilerr laaa lemang tu..tertelan air liuk tngok..huby su pon ckp best giler kan klu boleh dapat makan sama..lain kali anto2 laa jb..pos k sebtng dua..heheee

.:sanDORA:. said...

he33.. umah aku tiap kali rayer masak ketupat pulut jerk..

Sis Lin said...

wah meriahnye...besar ahli keluarga ek...bestnye berkumpul reramai gitu kan..rase nk raya je selalu...