Jul 28, 2009

Makan Belut

Belut.

Aku suka makan belut..

Napa?

Sebab nya :-

Spesies belut mempunyai nilai pemakanan yang tinggi. Khasiatnya dikatakan setanding ikan tenggiri dan selar, mengandungi 18.6 peratus protein dan 15 peratus lemak.

Belut juga kaya dengan lemak, kalsium, vitamin B, Vitamin D dan zat besi.
Dan juga ia baik untuk kulit, penyakit cancer, menambah kekuatan dan lain2 lagi.

Belut ni sebenarnya ada spesis ikan juga. Cuma dia memanjang, banyak orang menyangka ianya ada lah ular. Menjadikannya ramai yang tak sudi nak memakannya.

Belut sedap di masak sup dan juga asam pedas. Yang penting cara nak memasaknya kerana takut hanyir.

Kat Kampung masa aku kecik2 dulu. Atok aku ada kolam ikan.. Idak la beso mana pun. Dalam kolam tu ada Atok aku bela belut ni. Nak menangkap belut ni bukannya senang. Kena tunggu musim kemarau bila air kolam dah cetek baru senang nak tangkap. Atok aku tangkap guna tangan je. Selut2 dalam lubang. Banyak kali la Atok aku suruh try tangkap tapi aku takut (mungkin time tu aku kecik lagi).

"Makan nak.. Tangkap takut.. tak jadi niii" Aku masih ingat kata2 Atok aku.

17 comments:

Lifesaver said...

belut?sedap wat laksa kan?

naurah makwa said...

suka gak..tapi kalau pas makan pening kepala..

LiNda said...

makan belut ?
herm.. kena fikir 10x..
dah fikir 10x pun takmau lah..
hahaha

eazy said...

errr,
belut?

momentinlife said...

Erkhhh!!!~

Kaseh said...

ya allah gelinya tgk..tapi rasa dia sedap gak eh..

aien~s corner said...

xpnh mkn .. xpnh tgk ... huhu eeee...

Ivy Metaga said...

oh sedap ke...

huhu sy blom berani lagi nak makan belut, tgk rupa dia yg buat sy ni takut nak makan belut ...

ikiqzana said...

bro.. x moh le mkn belut.. geli laa...

ikiqzana said...
This comment has been removed by the author.
ustazah dyLLa said...

yeke sdp???xpenah mkn pon...

ibu_umairah said...

alah tak sukaaaaaa.......geli/macam ular laaaaaaa

umie@kakyong said...

dulu masa kecik2 pernah mkn sebab arwah mak dah siap masak... rasa mcm ikan je... sodap..!!! hehehe

Rinna said...

Hmmm belut kalau tgk mmg takut tapi kalau dah wat masakan sedapp.. :)

ieda said...

eiiii x dpt bayangkan gelinnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

dude said...

time kecik2 dulu selalu la makan..

lin said...

性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,情色論壇,性感影片,走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,ut聊天室