May 25, 2009

Surat Derma

"Ayah ! Ayah ! ada surat " Isyraf menghulur surat.
"kat Umah la ayah tengok " aku terus memandu kereta menghala ke Tambun.

"Surat apa tu ? , Mira baca kan".
" Memohon Sumbangan derma/khairat bagi membina bangunan baru sekolah" mira memulakan tajuk surat.
"Ok Ok cukup... Ayah bagi 10 hengget."
" Ayah tau tak kalau ayah bagi lebih 10 hengget dan secara iklas hati pahala Ayah akan dapat sampai Kiamat.. Ni bangunan Sekolah Agama Rakyat la Ayah " Isyraf mencelah...

Ada betul jugak kata2 anak aku sorang ni. Mana dia tau ni. Derma ke Jalan Allah lebih baik dan mulia yang mana pahala nya sampai ke kiamat kan mengalir....

"Ok ! Ayah bagi 50 hengget "...

"Yeahhhh !!!!! " Isyraf tersenyum riang...

Adakah anak aku ni tau secara sendiri atau di ajar cara2 memintak derma ????

14 comments:

Richeal Phil @ Ritz ^-^ said...

haha baeknya bagi 50... haha
anyway...salam pengunjung baru,,,saje lalu....

cikeYda said...

hahahahhahahahha..

d ajar kot.. hoohoh

SRISUFI said...

alhamdulillah....

anak-anak adalah harta paling berharga.

suezensuzanna said...

heheh....budak2 cepat belajar:)

LiNda said...

owh.. bagus tul bapak2 sekarang .
anak ayat sikit jek terus dpt 50 henggit.
setuju .. duit digunakan utk kebaikan.

Perasan tak ?, kalu zaman dolu2 .
walo ayat camno baik pun .. jawapan bapak ketika itu .. Hah !, apa ko ingat aku cop duit ???? "

ngeh ngeh ngeh... btw salam ziarah

Lifesaver said...

harap ayahnya bagi derma seikhlas hatinya lillahi taala..hehe

Monkey D Luffy said...

ank ko ada bakat jd Sales Manager...

hahaha

Munirah Abd said...

ish ayah yg baik ni..bagus2x derma ke jln ALLAH tu mulia...hehehhe

la mestilah kat sekolah ustazah ada ckp tu..tu yg dia praktikkan kat ayah dia..hiksss

dotblogspotdotkom said...

tu la..macam bebudak yg sekolah pondok "dipaksa" meminta derma dengan modal kan IKHLAS...bina sekolah agama...surau.....tp apakah ianye benar?..

ALLAH lebih tau.....

mende macam nih la yg buat org x mo menderma tu.... salah guna....

dude said...

bagus ko...;)

momentinlife said...

weeee anak ko...
semakin bijak!
tp aku rsa cekgu dia ade ajar gk tu.. =p

jeffry azizi jaafar said...

haha.anak engko nih bole dikategorikan sbg jinius dalam memintak duit nih.

amirul said...

Salam,
Amboi! mmg dermawan ayahnya sampai Rm50 bagus2 boleh dijadikan contoh oleh anak2...

piNky LuCiA said...

anak yang genius.. :)